TR

(Video) 'Apsal tak boleh record? Saya dah bayar' - Wanita kantoi record filem untuk siar di TikTok

loading...
loading...



Umum tahu perbuatan merakam video ketika berada di dalam panggung wayang adalah satu kesalahan yang boleh dikenakan tindakan undang-undang di bawah Akta Hakcipta 1987. 


Namun, masih ada individu yang ingkar dan nekad melakukan kesalahan itu biarpun sudah berulang kali diberi peringatan sebelum bermulanya tayangan filem seperti yang berlaku baru-baru ini di mana pekerja panggung mengesan seorang penonton melakukan kesalahan itu dengan menggunakan telefon bimbitnya. 


Apabila pekerja panggung datang dan menegur perbuatannya, wanita terbabit terkejut dan berhenti merakam, namun sempat menegaskan bahawa dia berhak berbuat demikian kerana dia telah membayar tiket untuk menonton filem EVA. 


Pekerja itu kemudian bertanya sudah berapa lama dia membuat rakaman video itu dan memintanya menunjukkan rakaman tersebut, dia menafikan dan enggan menyerahkan telefon bimbitnya kerana beranggapan pekerja berkenaan tiada hak untuk berbuat demikian. 


Kesal dengan sikap wanita itu yang enggan memberi kerjasama, pekerja berkenaan nekad memanggil pengurusnya untuk menangani masalah tersebut.




Tidak diketahui apa yang berlaku selepas itu, hasil pencarian netizen berjaya menemui satu akaun TikTok yang dipercayai milik wanita terbabit. Dalam salah satu video menunjukkan, dia keluar menonton filem thriller tempatan, Eva, bersama rakannya. 


Dalam video yang sama, dua wanita berkenaan memuji filem itu menarik untuk ditonton dan berkata walaupun perbuatan merakam video dalam panggung wayang adalah tidak dibenarkan, mereka akan cuba untuk melakukannya. 


Setakat yang dilaporkan, mereka berjaya memuat naik lima klip video filem Eva yang jelas dirakam menggunakan telefon bimbit. 


Perbuatan wanita terbabit mengundang kemarahan netizen yang menggesa pihak panggung wayang mengambil tindakan undang-undang. 


"Tolong la take action (ke atas) orang camni. Aku nak buat story time sebelum mobie start pun dah seriau. Dia siap record time tayang, pastu siap post di TikTok. Bodoh punya perempuan. Urgh!" kata netizen. 


"Banned dia dari semua panggung wayang, baru dia tahu," kata netizen lain. 


Menyedari video tersebut tular di media sosial, wanita terbabit tampil membuat permohonan maaf dan menjelaskan dia hanya sekadar ingin mempromosikan filem tersebut. 


"Saya nak minta maaf tentang video yang kami rakam. Sebenarnya saya tiada niat pun nak rakam filem itu dalam panggung. Kalau tengok daripada mula pun, memang saya takde record. 


"Apa yang saya nak sampaikan kepada korang adalah movie ini best giler! Saya record pun part-part yang saya rasa best la untuk tunjuk kepada korang. 


"Saya tengok dekat berita, review (mengatakan) movie ini nak ditamatkan (tayangan) sebab memang takde orang langsung yang tengok filem ini. Bila saya pergi dekat wayang pun, memang kosong. Bila saya pergi dengan kawan saya pun, memang kami berdua sahaja dalam panggung wayang itu. 


"Saya rasa macam kesian la sebab tak ada orang langsung yang tengok cerita ni," jelasnya. 



Walaupun begitu, netizen mempertikaikan penjelasan tersebut yang dilihat seolah-olah tidak mengetahui bahawa perbuatan itu tidak boleh dilakukan. Sedangkan dalam video sebelum ini mereka ada berkata akan cuba record sikit-sikit untuk dimuat naik di TikTok. 





Sumber: Twitter, Majoriti
loading...
loading...
loading...

About MurahKeNi

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close